Sygnaliści
Przyjmowanie zgłoszeń sygnalistów
Przyjmowanie od sygnalistów zgłoszeń dotyczących naruszeń prawa
Możliwość zgłaszania naruszeń prawa przez sygnalistów wynika z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz implementującej jej ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928). Ww. ustawa wchodzi w życie 25 września 2025 r., z wyjątkiem regulacji dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, które wchodzą w życie 25 grudnia 2025 r.
Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
1) pracownik;
2) pracownik tymczasowy;
3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
4) przedsiębiorca;
5) prokurent;
6) akcjonariusz lub wspólnik;
7) członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
8) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
9) stażysta;
10) wolontariusz;
11) praktykant;
12) funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
13) żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Przed zgłoszeniem naruszenia prawa w trybie ustawy o ochronie sygnalistów należy zatem zweryfikować, czy takie zgłoszenie spełniać będzie powyżej wskazane obligatoryjne kryteria, a jeżeli nie, to rozważyć zgłoszenie sprawy w innym trybie – jako skargi, wniosku bądź petycji.
Zgłoszenia naruszeń prawa można dokonać wyłącznie przez przeznaczone do tego, bezpieczne i zapewniające poufność kanały:
1) za pomocą poczty elektronicznej na adres: dpsjawor@st.bialystok.wrotapodlasia.pl w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku przekazać Pełnomocnikowi ds. naruszeń osobiście lub telefonicznie,
2) w formie listownej na adres: Dom Pomocy Społecznej „Jawor” w Jałówce, ul. Leśna 11, 16-050 Michałowo, skierowanego do Pełnomocnika ds. naruszeń, z dopiskiem „Nie otwierać. Przekazać do pełnomocnika ds. naruszeń.”,
3) osobiście lub telefonicznie do pełnomocnika ds. naruszeń (nr tel. 85 713 16 90). Pełnomocnik, do którego osobiście lub telefonicznie zgłoszono nieprawidłowość, dokumentuje zgłoszenie w formie karty zgłoszenia lub protokołu,
4) osobiście poprzez spotkanie z Pełnomocnikiem ds. naruszeń w siedzibie Domu Pomocy Społecznej „Jawor” w Jałówce ul. Leśna 11, 16-050 Michałowo, po uprzednim umówienia spotkania pod numerem telefonu 85 713 16 90
Zgłoszenie powinno zawierać poniższe informacje:
1) imię i nazwisko oraz adres do kontaktu tj. adres korespondencyjny,
2) nazwę podmiotu prawnego, którego dotyczy zgłoszenie,
3) rodzaj nieprawidłowości i ich szczegółowy opis,
4) sposób, w jaki uzyskano wiedzę o nieprawidłowości,
5) datę wystąpienia nieprawidłowości lub zdarzenia, które do niej doprowadziło albo może doprowadzić,
6) dane osób, które dopuściły się nieprawidłowości,
7) informację o posiadanych lub znanych dokumentach, które mogą potwierdzić występowanie nieprawidłowości.
Ważne! Zgłoszenia anonimowe zostaną pozostawione bez rozpatrzenia.
Metryka strony